Project#26 Epok-Epok Sayur

Bahan Inti
2bj Telur (dipukul sedikit)
2genggam Taugeh
1/2biji Timun-hiris nipis
1bj Lada Merah-hiris nipis
1bj Lada Hijau-hiris nipis
Kiub Ayam
Garam

Panaskan minyak, goreng telur, kacau hingga hancur. Masukkan timun, lada hijau dan merah yang telah dihiris nipis. Masukkan sedikit kiub ayam dan garam. Kacau rata. Akhir sekali masukkan taugeh dan balik-balikkan. Sayuran jangan sampai lembik, biarkan rangup lebih sedap dimakan. Tutup api, angkat dan toskan. Biarkan sejuk seketika. Sementara itu bolehlah menyediakan kulitnya pula, seperti berikut.
 *inti epok-epok sayur ini boleh dipelbagaikan mengikut citarasa masing-masing..

Bahan Kulit
2cwn Tepung Gandum
4sb Marjerin
Sedikit Garam
Air secukupnya

Cara membuat kulit epok-epok adalah sama seperti membuat karipap. Campurkan tepung gandum, marjerin dan garam di dalam satu bekas. Gaul dengan tangan sehingga tepung menjadi seperti serbuk roti. Masukkan air sedikit demi sedikit sehingga adunan membentuk doh, dan tidak melekat di tangan. Gelek doh dan tekap dengan bentuk bulat. Ambil inti dan letakkan ke atas doh yang telah ditekap bulat. Lipat dua dan kelim seperti karipap. Pastikan kelim kemas agar tidak mudah terbuka ketika menggoreng. Bagi yang mempunyai acuan karipap,bolehlah digunakan. Setelah siap bolehlah digoreng. Goreng dengan api sederhana sehingga keperangan. Setelah siap, ketepikan dahulu sementara membuat sambal sira.

Bahan Sambal Sira
25tangkai Cili Kering
1bj Bawang Merah
2ulas Bawang Putih
Garam
Gula
Cuka/air asam jawa
Serbuk Perasa

Kisar cili kering, bawang merah dan putih. Tumiskan bahan kisar sehingga agak garing. Masukkan garam, gula dan cuka/air asam jawa, serta serbuk perasa. Kacau rata. Sambal sira ini rasanya pedas-manis. Biarkan kering sedikit, tutupkan api. Masukkan epok-epok yang telah digoreng. Kacau rata dan angkat. Hidangkan. Jika suka boleh taburkan sedikit bijan (yang telah disangai) atau kacang tanah (yang telah digoreng & ditumbuk)..






Comments

Popular Posts