Project#14 Baby Rose Bread


Bahan-bahannya:
175ml Air Suam
3 Sdb Gula
2cwn Tepung Gandum
1/4sdk Garam
1/4cwn Minyak Zaitun
1sdk Shortening

Campurkan gula dan yis ke dalam air suam, kacau dan biarkan 5 minit. Satukan tepung shortening dan garam. Gaul rata. Buat lubang di tengah-tengah tepung. Tuangkan minyak dan bancuhan yis ke dalam lubang tersebut. Gaulkan campuran sehingga membentuk doh. Keluarkan dari bekas dan uli selama 15 minit. Lumurkan dengan minyak zaitun dan rehatkan didalam mangkuk yang telah dilensir dengan minyak. Tutup dengan kain lembab atau plastik pembalut makanan. Perap doh di tempat yang agak berhaba, selama 40 minit atau sehingga naik dua kali ganda. Setelah kembang, keluarkan dari bekas, tumbuk-tumbukkan doh untuk mengeluarkan angin. Kemudian bolehlah mula membentuk doh.

Cara membentuk doh :

Bahagikan doh kepada 4 bahagian. Gelek doh sehingga tebal 1/5cm. Potong doh menggunakan acuan bulatan. Susun doh seperti dalam gambar, gulung dan potong kepada dua bahagian.
Susun doh yang telah siap ke dalam bekas pembakar yang telah dilensir sedikit minyak atau dialas kertas pembakar. Rehatkan doh selama lebih kurang 30 minit atau sehingga doh memenuhi bekas pembakar. Bakar selama 30 minit pada suhu 170⁰c.

Comments

Popular Posts