Projek #114 Banana Cake with Dates & Almond

Hai..assalam..

Since my sis Nida Halim buat Simple Banana Cake haritu, terasa rajin pulak nak mencuba. Kebetulan minggu lepas ada beli pisang berangan. So, TS pun mulakan operasi membaking. Sebelum tu teringat ada kurma dan kepingan badam, jadi TS decide untuk untuk masukkan kurma ke dalam adunan dan taburkan kepingan badam di bahagian atas kek untuk hiasan. Maka terjadilah
BANANA CAKE with DATES & ALMOND.


Bahan-bahannya sama je dengan resepi Simple Banana Cake yang TS dah masukkan dalam blog. By the way, TS taipkan semula di sini ya sebab TS ada masukkan kurma.

4bji Pisang Berangan
3bji Telur
1cwn Minyak Jagung (minyak masak biasa pun boleh)
1/2cwn Gula Putih
1/2cwn Gula Perang
1sdk Esen Pisang
1/2 sdk Esen Vanila

Kisar semua bahan kecuali pisang selama lebih kurang 3-5minit. Kemudian baru kisar bersama pisang. Sementara itu ayakkan
2cwn Tepung Gandum
1sdk Soda Bikarbonat
1sdk Baking Powder

6-8bj Kurma
Buang bijinya, potong kecil-kecil dan masukkan ke dalam adunan tepung. Gaulkan sehingga semuanya tidak melekat antara satu sama lain, dan disaluti tepung. Tujuannya supaya kurma ni tak tenggelam ke bawah bila kita bakar keknya nanti. Jadi bila kita potong keknya nanti kurma ni berteraburan dalam bahagian kek, bukannya di bawah kek.


Kemudian, masuk bahan kisar tadi ke dalam adunan tepung dan kacau sebati. Tuang adunan ke dalam bekas pembakar bersaiz 5x9 atau 8x8 yang telah disapu sedikit minyak.


Taburkan kepingan badam di atas adunan. Panaskan oven pada suhu 170° selama 10minit dahulu. Kemudian masukkan adunan ke dalam oven dan bakar selama 40minit atau sehingga masak.

 Tutorial vodeo boleh tengok kat bawah ye:
Mcm biasa, credit to Buat Orang Lapo
..thanks guys..
Selamat mencuba..😄

Comments

Popular Posts