Project #187 Homemade Chicken Nugget

Assalamualaikum
Selalunya kanak-kanak suka makan nugget kan. Tapi selalu kita dengar rumors yang nugget kat pasaran tu sebenarnya tak berkhasiat. Ada sesetengah parents yang concern sangat pasal pemakanan anak-anak mereka & takut nak beri snack yang tak berkhasiat. 

So, solutionnya ialah buat nugget sendiri. Lebih bersih, berkhasiat & selamat untuk anak-anak makan. Boleh buat banyak-banyak dan simpan beku. Selain itu boleh dipelbagaikan juga isi kandungannya.


Satu lagi yang special tentang homemade nugget ni ialah TS tidak gunakan telur. So, siapa yang ada elergi atau alahan telur tu, jangan bimbang. Boleh makan dengan senang hati. Satu lagi ianya hanya perasa asli, akan rasa sayur & ayam. Ni salah satu cara nak ajar anak-anak makan. Tapi kalau korang tak kisah & nak lebih sedap, kena tambah perasa atau kiub ayam. TS memang tak letak.
Jom kita tengok bahan apa yang diperlukan dan cara membuatnya.

HOMEMADE CHICKEN NUGGET (tanpa telur)

500g Isi ayam (kisar/cincang)
Lobak Merah (sagat halus) 
Daun Sup (hiris) 
Serbuk Lada hitam
Serbuk Lada Sulah
1-2sb Tepung Jagung 

*kalau nak tambah sayuran lain pun boleh, brokoli, bunga kubis, celery dan lain-lain. 



Caranya:
Panaskan pengukus terlebih dahulu. Sediakan loyang 9*9 dan sapu sedikit minyak. Alaskan dengan kertas. Ambil mangkuk, masukkan semua bahan kecuali tepung jagung, gaul sebati.Kemudian masukkan tepung jagung dan gaul lagi. Masukkan tepung sekadar yang cukup, asalkan boleh dibentuk dah cukup. Kalau terlalu banyak nanti agak keras. Masukkan semua adunan ke dalam loyang pengukus. Kukus 20-25minit. 


Hasil yang dah siap dan dah boleh dimakan. Tapi kalau korang nak nampak macam yang beli kat kedai tu bolehlah salut dengan bread crumb (serbuk roti) kemudian goreng. Korang nak bakar & letak cheese pun boleh. Terpulang pada kreativiti sendiri. 

Kalau tak habis boleh simpan dalam peti sejuk untuk 3-4hari. Nak tahan lebih lama boleh simpan dalam peti beku. Bila nak makan keluarkan dan kukus semula, goreng atau bakar. 

Selamat mencuba

Comments

Popular Posts