Project #181 Garlic Oil & Fried Garlic

Assalamualaikum
Kerajinan hari ni. So kita ke dapur mengupas bawang putih untuk buat  Garlic Oil. Ada yang tanya, nak buat apa garlic oil tu, nak buat ubat ke?..eh..takkk..nak makan la.
Ramai yang tak tau cara nak makan garlic oil ni. Macam-macam boleh guna. Makan dengan bubur, dengan sup, makan dengan mi goreng, nasi goreng, buat tumisan sayur/masakan, macam-macam lagi la. 


Actually makan minyak bawang putih ni adalah cara orang cina. Mereka suka makan bawang putih dan hampir dalam setiap makanan mereka akan makan dengan minyak bawang putih. Khasiat bawang putih ni memang banyak, tapi kalau nak tau korang kena la tanya Mr. Google ye...hihi

Ok cara nak buat senang je, just potong bawang putih dan goreng dengan minyak yang banyak. Tapiiii..ada teknik dia supaya bawang putih tak hangus. Kalau hangus dia akan rasa pahit dan tak sedap..

Bahan diperlukan hanyalah :
Bawang Putih
Minyak Masak

Cara 1: Garlic Oil
Cincang bawang putih dan goreng dengan minyak yang agak banya. Sentiasa perhatikan dan kacau. Gunakan api sederhana. Bila dah nampak bawang mula keperangan, tutup api, dan alihkan dari dapur atau pindahkan ke dalam mangkuk tahan panas. Minyak yang masih panas tu akan terus memasak bawang putih tu.

Cara 2: Crispy Garlic
Hiris bawang putih dan goreng. Goreng sehingga keperangan dan angkat bawang putih. Toskan minyaknya. Biarkan sejuk dan boleh masukkan dalam bekas kedap udara. Manakala minyaknya juga boleh di simpan dalam bekas setelah sejuk.

Terpulang korang nak buat yang mana. Dua-dua pun sedap, janji tak hangus. 

Comments

Popular Posts