Project #184 Cranberries Cream Pie

Assalamualaikum

Harini kita buat CRANBERRIES CREAM PIE guna my fav Roti Paratha TISHA’s. Punya la sedap. Bila gigit je, rangup krup krap. Campur pulak rasa berkrim & cover dengan rasa masam manis kranberi. Perghh… x cukup sekeping weiii. Jom intai resepinya.
CRANBERRIES CREAM PIE 
5kpg Roti Paratha Tishas
Eggwash (1bj kuning telur dipukul rata)

Krim (Cream)
1/2cwn Whipping Cream (dipukul sehingga gebu)
125g Cream Cheese (dipukul sehingga gebu)
Sos Kranberi (Creanberries Sauce)
1/2cwn Kranberi Kering (dried cranberries)
1/2cwn Air
3-4sb Gula


Caranya: 
Sediakan krimnya dahulu. Kedua-dua bahan dipukul sehingga gebu secara berasingan untuk mendapatkan tekstur yang cantik dan tidak berketul. Kemudian satukan keduanya, gaul sebati. 
Kemudian masak kranberi kering bersama air sehingga kranberi lembut. Kemudian masukkan gula dan masak sehingga agak pekat. Rasa sos mestilah masam manis. 
Panaskan oven pada suhu 180/190⁰c. Roti paratha digulung sekelilingnya seperti dalam gambar dan lekatkan bagahian tepi gulungan dengan sedikit air. Pastikan lekat dengan kemas. Cucuk bahagian dalamnya dengan garfu supaya tidak menggelembung bila dibakar. Sapukan eggwash di sekelilingnya dan bakar selama 25-30minit atau sehingga masak dan garing.
Apabila roti paratha sudah sejuk, paipkan krim di bahagian tengahnya. Kemudian letakkan sos kranberi di atasnya. Sedia untuk dinikmati..


Comments

Popular Posts