Project#138 Puding Roti Karamel

Assalam..
Cuaca agak panas kebelakangan ni kan. Jom kita buat sesuatu yang boleh menyamankan..hihi.. TS terpandang roti putih yang masih berbaki dah hampir expired..so lebih baik gunakan sebelum kulat-kulat mula tumbuh. Jadinya projek kali ni TS buat

PUDING ROTI KARAMEL
Untuk buat puding ni kita kena sediakan karamelnya dulu..

BAHAN KARAMEL
3sb Gula
1/2cwn Air Panas

Ada dua cara nak buat caramel ni:
1) Masuk Semua bahan dalam non-stick pan dan masak sehingga keperangan dengan api sederhana kecil.
2) Masukkan gula dalam non-stick pan dan masak sehingga perang dengan api sederhana kecil, kemudian masukkan air panas dan masak lagi sehingga gula larut semula.

TS gunakan cara kedua, bagi TS lebih mudah nak tengok tahap keperangan gula tu..bagi anda terpulang nak buat cara yang mana. Mana2 cara pun pastikan gula jangan terlalu gelap atau hangus, nanti akan menjejaskan rasa puding..manis gula akan hilang dan timbul rasa pahit.
Bila caramel dah siap terus masukkan ke dalam loyang 6”. Biarkan sejuk seketika. Sambil tu boleh sediakan bahan untuk puding.
BAHAN PUDING
3kpg Roti Putih (dicarik kecil)
3bj Telur
3sb Gula
1tin Susu Cair
Esen Vanila

*1sk Serbuk Koko-untuk lapisan kedua

Masukkan semua bahan (kecuali serbuk koko) ke dalam pengisar dan kisar sehingga halus. Kemudian asingkan 1cwn adunan dan campurkan dengan serbuk koko, dan kacau sebati. Jangan bimbang jika ada serbuk koko yang tidak larut. Kita akan tapiskan kemudian. Masukkan adunan putih ke dalam loyang yang berisi karamel dan kukus selama 10-12minit, kemudian tapiskan adunan koko ke atas lapisan putih tadi dan kukus lagi 25-30minit. Apabila sudah masak angkat puding dari kukusan dan biarkan sejuk dan merata baru diterbalikkan dari loyang. Simpan dalam peti sejuk sebelum dinikmati.

Bagi TS sukatan puding ni cukup sesuai sebab tidak terlalu manis. Gula caramel yang menaikkan lagi rasa puding ni. Memang sedap terutama dimakan sejuk..

selamat mencuba

Comments

Popular Posts