Project#136 Orange Cake with Cranberries Buttercream & Jam

Assalam..
Dah dua tiga hari bercadang nak buat kek oren, Alhamdulillah hari ni tercapai juga hasrat..resepi TS ambil dari FB Kak Wan, Citarasawan..tapi TS buat separuh dari sukatan asal..di bawah ni sukatan yang TS guna..
KEK OREN (SUNQUICK)
125g Mentega (suhu bilik)
1/2cwn Gula Kaster
2bj Telur (gred A)
1sb Pati Oren Sunquick
1 1/2cwn Tepung Gandum
1/2sk Baking Powder
1/2sk Baking Soda
1/2sk Garam
2sb Susu Cair/yogurt
1/4cwn Jus Oren

Ayak tepung, soda, baking powder dan garam. Ketepikan. Putarkan mentega bersama gula kaster sehingga kembang dan berwarna putih. Step ni sangat penting bagi semua jenis kek yang mengandungi asid yang tinggi seperti kek oren, lemon dan lain2., pastikan mentega betul-betul kembang, putih, gebu dan ringan supaya kek boleh naik sempurna. Jika tidak kek akan bantat (turun dan mampat). Bila dah kembang, masukkan telur satu persatu dan putar sebati. Masukkan pati oren sunquick, putar sebati. Satukan jus oren dengan susu cair. (Untuk Jus oren TS cuma bancuhkan 1sk pati oren sunquick dengan 1/4cwn Air). Bila disatukan dengan susu cair jadi sedikit berketul. Masukkan bancuhan susu dan jus berselang seli dengan tepung gandum sehingga habis. Sapu loyang 6”@5” dengan sedikit mentega dan masukkan adunan. Hentak sedikit untuk adunan menjadi rata. Bakar pada suhu 175⁰ selama 25-30minit mengikut oven masing-masing.


CRANBERRIES JAM
1/2cwn Creanberries kering
1/2cwn Air
1/2cwn Gula
2sk Tepung Jagung (bancuh sedikit air)
1sk Perahan lemon
Masukkan kesemua bahan kecuali tepung jagung & lemon, masak sehingga gula larut. Kemudian masukkan tepung jagung dan lemon masak sehingga jadi pekat. Tutup api dan bahagi kepada dua bahagian. 1 untuk masuk dalam buttercream, dan 1 lagi untuk hiasan atas kek.

Untuk hiasan atas kek tambah 1/4cwn air panas dan sedikit pewarna merah. Kacau sebati.

CRANBERRIES BUTTERCREAM
125g Butter
1/2cwn Gula Ising
1/2sk Esen Vanila
Jem Cranberries

Putar butter dan gula ising sehingga putih, masukkan esen vanilla dan jem cranberries. Sebatikan.

Sapukan buttercream pada kek dan hiaskan dengan jem.

Semua sukatan jem dan buttercream adalah mencukupi mengikut sukatan & saiz kek di atas.

Selamat Mencuba



Comments

Popular Posts