Project#137 Vanilla Snowcheese Cake

Assalam..
Kali ni TS buat Vanilla Snowcheese Cake atau kek cheese leleh yang pernah viral satu masa dulu. Ramai yang share resepi ni di Facebook. Tuan punya resepinya pun viral jugak..siapa lagi kalau bukan cikgu Ina atau Azlina Ina. Resepinya seperti di bawah:

VANILLA SNOWCHEESE CAKE
Bahan-bahannya:
5bj Telur
1cwn Gula Kastor (TS cuma kisar gula biasa sampai halus)
1sb Ovelate
1sk Esen Vanila

Semua bahan di atas dipukul sehingga betul-betul kembang dan gebu.
Bahan lain yang diperlukan adalah
5sb Butter yang telah dicairkan (atau 1/4cwn Minyak)
5sb Susu Segar/Cair

Sementara menunggu adunan tadi kembang bolehlah ayak bahan-bahan dibawah:
1 ½ cwn Tepung Gandum
1sk Baking Powder
1sk Baking Soda

Bila adunan tadi dah kembang bolehlah masukkan campuran tepung sedikit demi sedikit, diikuti susu. Kemudian pukul selama lebih kurang 2minit untuk sebatikan adunan. Masukkan butter cair/minyak dan kaup balik sehingga sebati. Oleskan loyang dengan sedikit minyak dan tuang adunan kedalam loyang. Penutup kukus hendaklah dibalut dengan kain bersih. Juga loyang haruslah ditutup dengan plastik untuk mengelakkan permukaan kek menjadi keras. Kukus selama 30minit dengan api sederhana. Kek akan mendap di tengah jika terlebih masa mengukus. Apabila kek sudah masak terus keluarkan dari kukus dan terbalikkan di atas redai untuk mengelakkan kek menjadi kecut/turun.

SNOWCHEESE /TOPPING CHEESE
1/4cwn Whipping Cream/Susu Cair
250g Cream Cheese
1cwn Susu Pekat

Semua bahan dipukul sehingga sebati. Jika mahukan cheese yang lebih cair boleh tambahkan whipping cream/susu cair. Kemudian curah ke atas kek dan parutkan cheddar cheese sebagai ‘snow’ nya.

Comments

Popular Posts