Project#157 Set Nasi Minyak

Assalamualaikum
Harini terasa nak makan rendang ayam, pes rendang yang TS buat dulu ada lagi. Mula-mula cadang nak masak nasi biasa je, tapi terpandang pulak beras Basmathi dalam set nasi arab... Eh..boleh la buat nasi minyak..hihi. Ada beli nenas masa ke pasar tadi, timun jepun pun ada untuk buat acar jelatah.

Lepas tengok semua bahan cukup maka kita google, nak cari resepi nasi minyak yang best-best sikit. Al-maklumlah guna beras basmathi, mesti nak buat yang sedap-sedap kan. Akhirnya terjumpa resepi dari blog Azie Kitchen, ‘rahsia nasi minyak sedap’-(boleh klik link kat bawah sekali)..jom kita tengok apa rahsianya:

NASI MINYAK

3cwn Beras Basmathi
1bj Bawang Besar
1set Rempah Tumis 3 sekawan
-Kulit kayu manis
-Bunga lawang
-Buah Pelaga
1sb Oren Sunquick (ni la rahsia dia)
1in Halia (disagat dan perah airnya)
2-3sb Marjerin/minyak
1sb Minyak Sapi (yang ni TS tak letak sebab ada yang x suka plak..hihi)
Garam
Susu Cair (lebih kurang 3-4sudu besar je TS letak untuk naikkan rasa lemak)
Kismis
Kacang Gajus (tadi TS x letak sebab tak de)
Pewarna kuning (jika suka-TS tak letak)

Beras basmathi basuh dan sukat air seperti biasa. Ketepikan. Dalam kuali yang lain, cairkan marjerin dan minyak sapi, tumiskan rempah 3 sekawan bersama bawang sampai wangi dan layu. Kemudian masukkan ke dalam periuk yang mengandungi beras tadi. (TS tumiskan dalam kuali lain supaya beras tak perlu dikacau dan tak patah.) Masukkan juga oren sunquick, jus halia, garam dan sedikit pewarna kuning. Masak nasi seperti biasa. Bila nasi hampir kering, masukkan susu cair dan juga kismis, masa ni pun jangan kacau terlalu kuat, nanti beras patah. Biarkan sehingga masak.

Kalau nak buat nasi hujan panas, boleh titiskan pewarna kuning, hijau dan merah bila nasi sudah MASAK dan KERING. Gaulkan pewarna yang telah dititiskan ke atas nasi dengan menggunakan garfu. Kalau nasi masih basah warna akan bercampur, nanti tak cantik kejadiannya..

Seterusnya TS buat acar, sebab acar ni kena perap baru sedap dimakan. Kali ni TS guna bahan ringkas je:

ACAR JELATAH

1/2bj Nenas (potong)-kalau dapat nenas manis lagi sedap
1bj Timun Jepun(potong)-nak guna timun biasa pun boleh
Cili Api (potong)-terpulang nak letak banyak atau sikit
1sb Cuka
1/2sk Garam
1sb Gula

Campur semua bahan dan sesuaikan rasa. Kemudian masukkan dalam peti ais, nanti nak makan baru keluarkan dan hidang.

Dah siap acar, baru la TS masak rendang ayam. TS cuma guna pes rendang yang TS dah buat awal dan frozenkan. Cara buat pes TS copy kat bawah ni:

PES RENDANG
Lada Besar+Cili Api (guna yang merah untuk warna lebih cantik)
Bawang Besar
Bawang Putih
Halia
Lengkuas
Serai
Daun Limau Purut (tak de pun tak pe)
Buah Keras (tak de pun tak pe)
Serbuk Kunyit (kalau guna kunyit hidup pon boleh)
Air Asam Jawa
Garam
Gula Merah/Melaka/Pasir

Bahan Lain:
Ayam (yang siap dipotong dan basuh bersih)
2cwn Air
1/2cwn Santan (TS tak guna santan)
Kerisik
Jus Limau
Daun Kunyit-dihiris halus

Cara:
Kisar semua bahan (kecuali garam, gula, serbuk kunyit dan air asam jawa). Tumis bahan kisar bersama serbuk kunyit sampai pecah minyak. Masukkan air asam jawa, garam dan gula.

Ok, bagi yang tak buat pes untuk simpan frozen, AIR ASAM JAWA, GARAM DAN GULA MASUKKAN WAKTU PENGHUJUNG NANTI.

Bila bahan kisar dah pecah minyak, masukkan ayam dan air untuk masak ayam. Kacau dan TUTUP kuali, biarkan ayam merenih. JANGAN KACAU AYAM untuk elak ayam HANCUR. Bila air sedang mendidih, masuk gula, garam dan asam jawa, kacau sedikit dan tutup semula kuali. Biarkan sehingga kuah agak pekat. Kemudian masukkan kerisik, santan dan perahkan sedikit jus limau. Kacau perlahan. Sesuaikan rasa. Bila semua dah ok baru taburkan daun kunyit dan dah boleh angkat.

Ok siap set nasi minyak yang sedap tak hengat ni..goreng la papadom untuk efek crunchy dalam hidangan set nasi minyak mabeles korang.. TS tambah 3 kali okkeyyy..:P

Sumber: Blog Azie Kitchen

Comments

Popular Posts