Project#153 Beef Stroganoff with Farfalle Pasta

Assalamualaikum..
Harini seharian jadi minah salleh..pagi tadi breakfast mini burger..now lunch kita buat

BEEF STROGANOFF WITH FARFALLE PASTA
Stroganoff bermaksud hidangan berasaskan daging yang dimasak bersama sos putih dan dimakan bersama krim masam. Tapi krim masam tak ada harini.

By the way, this is not an original recipe tau. There are so many ways to cook stroganoff. I just make the simple one which easy to cook yet tasty. Ha.. jangan ingat yang simple tu tak sedap tau.. jom sediakan bahan-bahannya:

250g Farfalle Pasta/Ribbon Pasta (tak kisah nak guna yang mana pun)
Minyak Masak
Garam

Bahan Sos
1bj Bawang Merah/Holland
5ulas Bawang Putih
2-3kpg Patty Daging Lembu (TS guna brand Ramly)
2sb Tepung Gandum
1cwn Susu Cair
3cwn Air Rebusan Pasta
1sk Serbuk Lada Hitam
Garam
Daun Kucai/Bawang

Caranya:
Pasta direbus bersama sedikit minyak dan garam sehingga lembut. Simpan airnya untuk ditambah dalam kuah sos.
Untuk sosnya, tumiskan bawang merah dan putih yang telah dicincang, sehingga layu. Kemudian masukkan patty daging lembu yang telah dicincang. Goreng sehingga masak. kemudian masukkan tepung gandum dan goreng sehingga agak keperangan. Bila dah nampak perang masukkan susu cair dan juga air rebusan pasta. Sentiasa kacau agar susu tidak pecah. Masukkan lada hitam dan garam jika perlu. Air rebusan pasta tadi dah ada garam, kalau masih tak cukup rasa, boleh tambah. Masak sehingga kuah nampak sedikit pekat dan tiada rasa tepung mentah. Kuah akan jadi lebih pekat bila sudah sejuk. Jadi jangan tunggu terlalu pekat, atau boleh tambahkan lagi air rebusan pasta. Angkat dan taburkan daun kucai /bawang.

Hidangan ni tak ada sayur, kalau suka boleh rebus sayuran seperti brokoli, bunga kubis, kacang pea, carrot dan sebagainya. Or can add some mushroom dalam sos tadi..

Dish ni rasa creamy dan sedikit heat dari black pepper. Tapi boleh adjust according to your taste. Contohnya kalau nak rasa pedas boleh tambah chili flake or paprika…or cili api pun boleh..it’s up to you..so cuba tau..yum..yum..

Comments

Popular Posts